21st Century Skills

Literatuur

21st Century Skills is een verzamelterm voor een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving. Deze vaardigheden zijn:

  • kritisch denken
  • creatief denken
  • probleem oplossen
  • computational thinking
  • informatie vaardigheden
  • ICT-basisvaardigheden
  • mediawijsheid
  • communiceren
  • samenwerken
  • sociale en culturele vaardigheden (burgerschap)
  • zelfregulering

Deze competenties zijn niet nieuw, maar wel erg bruikbaar in de 21e eeuw. Ze helpen leerlingen om hun weg te vinden in een complexe wereld.

De 21st Century Skills zijn leerbaar met de juiste didactische aanpak. Om 21st Century Skills bij leerlingen te ontwikkelen, moet de docent ze toevoegen aan het curriculum en ervoor zorgen dat er doelbewust aan gewerkt wordt.

Het leren van vaardigheden en houdingen vereist allereerst kennis en expertise van een vakgebied. Het is belangrijk om leerlingen bewust te maken van de manier waarop ze leren en hoe ze informatie verwerken tot kennis. Het helpt om een nieuwsgierige houding te stimuleren en in te spelen op de intrinsieke motivatie om te leren.

De ontwikkeling van 21st Century Skills kan bevorderd worden via levensecht en betekenisvol onderwijs. Bijvoorbeeld door vakken te integreren in brede leergebieden.

Volgens Ken Kay is het de bedoeling dat de Skills aanvulling biedt bij de gegeven lesstof. Het is géén vervanging van de lesstof. “Door de jaren heen zijn we leerkrachten tegengekomen die er een hard hoofd in hadden. Ze konden de 21st Century Skills niet plaatsen en vonden de methode maar niks. Er waren 11 skills en dat vonden ze simpelweg te veel. Ze dachten dat we de lesstof wilden vervangen door de Skills, terwijl wij ze juist willen gebruiken als aanvulling op de lesstof (Kay, 2011).”

 

Onderzoek

Ik heb met mijn expertgroep verschillende, kleine onderzoekjes uitgevoerd. De bedoeling was dat we 6 van de 11 Skills moesten onderzoeken (waarbij creativiteit uitgesloten was). Wij hebben gezamenlijk gekozen voor de volgende Skills (met daarbij het bijbehorende onderzoek):

  • Samenwerken:
    De leerlingen krijgen een leeg A4 blaadje. Ook krijgen ze 2 potloden en 1 touwtje. Het touwtje wordt vastgebonden aan de potloden. Samen moeten de leerlingen in tweetallen een tekening (kunstwerk) maken, door goed samen te werken. De leerlingen krijgen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze willen tekenen.
  • ICT-basisvaardigheden:
    De leerlingen gebruiken hun Chromebooks. Ze moeten een bekend gebouw proberen na te bouwen met behulp van het computerspel Minecraft. De leerlingen krijgen de vrijheid om een gebouw op te zoeken op het internet. Dit gebouw moeten ze proberen na te bouwen.
  • Probleemoplossend leren/werken:
    De leerlingen krijgen een probleem voorgesteld over een boot/schip, wat niet blijft drijven. Het is aan de leerlingen om een ontwerp te maken, zodat de boot wel blijft drijven. Ze tekenen dit ontwerp op een A4 blaadje. Ook mogen de leerlingen tijdens het tekenen hun ICT (Ipad/Chromebook) gebruiken.
  • Kritisch denken:
    De leerlingen moeten een eigen vervoersmiddel ontwerpen. Daarbij krijgen ze bepaalde eisen van de leerkracht, die ze moeten verwerken in het vervoersmiddel. De leerlingen mogen hierbij de fantasie de loop laten gaan.
  • Communiceren:
    De leerlingen werken in tweetallen. Op een blaadje staat een tekening beschreven. Eén leerling moet tekenen, terwijl de andere leerling het stukje tekst voorleest. De leerling die voorleest moet goed communiceren om de tekening zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.

Resultaten onderzoek

  • Samenwerken:

- ICT-basisvaardigheden:

- Probleemoplossend leren/werken:

- Kritisch denken:

- Communiceren:

Conclusie onderzoek

De 21st Century Skills zijn een nuttige toevoeging op de manier van lesgeven van tegenwoordig. Je moet de Skills als uitbreiding zien op jouw lessen, niet als vervanging van. De Skills geven een verdieping van de lessen aan, waarbij meerdere vaardigheden van de kinderen worden benut. Daarnaast leren ze om de technologie van nu naar hun hand te zetten.

Bibliografie

Kay, K. (2011, augustus 30). The Seven Steps to Becoming a 21st Century School or District. Opgeroepen op april 19, 2018, van Edutopia: https://www.edutopia.org/blog/21st-century-leadership-overview-ken-kay

 

Pim Boswinkel